Sunday, November 2, 2008

PerTaNiaN iTU PerNiAgaaN..

Harga barang2 masih belum turun lagi...jadi ape yg patut kita buat eh?? Kalau kita boleh mengusahakan tanah kita tentu boleh juga mendapatkan hasilnya kan.. Kalau ada tanah yang besar boleh diusahakan secara besar2an.. ternak lembu ke, kambing ke ,padi, sayur dll.. barulah pertanian itu jadi perniagaan...
Tapi tanah saya ciput jer.. ni hah .. tapi rumput nye ...ya rabbi... banyak panjang lah..
Patut nye bulan Sept hari tu dah di potong tapi puasa kan ...boleh pakai x alasan ni....

Tengok ..saya yg tengah bersemangat dan gagah utk membanting tulang empat kerat..ye betul....urat rajin dah kluar dah ni...

Dan berbekal kan mesin ni...

Saya memotong rumput dgn gigih nye... hah rajin kan saya ni...hii ...hee...haa.. haa..
Lihatlah dunia... kerajinan aku... rumput telah dipotong ..tapi tertunggak sikitlah sbb hujan dah turun. Mesin ni pakai letrik..kang x pasal2 aku keras lak.. x dapat sambut besday yg ke 29 yg seterusnye..hu..hu..
Nanti gua settlekan & kemas2 kan...

Lagi pun bebudak tu dah merengek lapo..dah kul 2ptg dah... tadi dorang asyik main PS2 je..
Nak masak ape eh..?? BM keroje lah pulak ..x settle lg reconciliation brg2 stk take dia..kesian..

Check barang dulu... bawang , garlic, kentang......

beras...minyak masak... buka peti ais....alamak xder lauk pauk pulak...
yelah asyik makan luar , open house jer memanjang ...last week
Jadi saya suruh org masakkan jer lah...
Last2 makan nasi campur je.. bebudak dah lapau kan..
Bukan saya malas atau x tahu masak ......tapi... mmg saya x pandai masak ...ha..ha..ha..
Lepas ni pegi Tesco lah beli lauk pauk... utk malam hari lak..

13 comments:

BigMouth said...

Wah..hebat nyer hubby i ni... Sbb tu lah i pilih u!! Pilihan yg tepat!!

Bab nak masak tu, paling kelakar ...hahaha

ruff said...

hahaha... ingatkan serai tadi.. lalang rupenye.. kakaka.. tapi kalau nak buat perniagaan cube la buat produk pd lalang tu. jus lalang ke.. masak lemak lalang ke.. daun ketupat lalang ke.. mana tau leh bikin duit. up singgit! hancorr la lu bro!! hehehe

B..alang said...

oi ruff.. boleh jual bagi lembu/kambing makan oooo... Kalo udang ko boleh makan aku kasi free je khas tuk kau.. aku kan baek hati......ka.. ka..

alif-mikail said...

cess... licik sungguh! semua gambar dimasukan .. last2 pergi restoran!

rajin bang lang rajin..
tajuk ni boleh bikin hati PM ada bunga2!

Ceera said...

aik, ada mesin pun rumput buleh panjang cam2, nampak sangat pemalasnye...

ruff said...

kalo takat lembu ke kambing ke xmau dia mkn lalang tu.. xpenah dengar pun lembu mkn lalang.. rumput ada arr.. tapi kalo nak hakal kan lembu2 dgn kambing2 tu kena proses bikin pellet dulu. dorang kan lembu.. haha.. lagi pun kalau ada yg nak mkn lalang tu xidup lama la.. sekangkang beruk je luasnye ladang lalang tu. mati kebuluran laa.. end product jd sup tulang je. nak bikin burger seketul pun lom tentu dpt. kakaka.. tapi leh wat sup tulang.. wahai penduduk malaysia.. kita ada usahawan baru.. its a new product of malaysia.. xde org bikin. rare lagi.. lembu tulang dgn kambing tulang. diusahakan hanya dengan lalang. xperlukan byk modal. lembu2 dan kambing2 dijamin xkan hilang.. 2 bulan boleh dpt hasil. boleh naik taraf hidup dr penternak kpd tokey sup tulang. inilah pioneer kita abg lang. usahawan produk lalang. kekeke..
anda berminat??
kursus 5 minit diberi secara percuma.
setiap peserta diberi benih lalang berkualiti secara percuma.
jangan berlengah daftarlah sekarang.
tag line "jangan jadi lalang. tapi gunakanlah produk lalang kami"
kah kah kah haha..

B..alang said...

ape ler adek aku sorang ni.. ruff ko x cukup tido ker ??? itu rumput yg tersangat lah panjangnye bukan lalang.. mate je besau..
tp bagus juga klu buat kursus.. nnt aku biorkan rumput panjang balik lepas tu buat kursus ..lepas tu peserta2 boleh potong rumput..kire ada praktical lah... gua goyang kaki sajerk... best..best.. i like..
p/s..umah baru nnt lg besau tanah nyer...ha..ha..ha..

ilazz said...

wahh dasat nama retoran tu ekk. nama pemiliknyer pun semacamm je bang.

dalam makna nama tuh !! :P

ruff said...

td pegi jj.. jln2 arr gi tgk benih sayur.. tu kat blakang umah dah ada sawi. ingat nak tnm la benda lain. tgk2 ada satu tempat tu dia ada jual benih rumput. 7-8 ringgit je.. pi arr tanam kat dpn umah baru tu.. hehe.. beli kambing sekor dua lepaskan.. kalau xmo.. buat la 2-3 lubang. bole gak mem"putter" dpn umah. ada bbq je kita jadikan acara. hahaha. mini golf. club xpek. pecah tingkap umah org kang. :)

miSs LoneLy a.k.a AnnA said...

big bro..
updet2..
can kn I called u big bro..
sbb muke big bro sebijik cam abg ipr sy..

to akak BM,
it's ok kn??

ruff said...

Bingkisan ini ku tuliskan buat renungan mereka yang bergelar insan..Insan? ??

Hidup ini penuh dengan kekalutan..penuh dengan kekecewaan.. Takdirkah yang perlu dipersalahkan? Atau kerakusan manusia yg menjadi dalang? Seringkali aku bertanya, kenapa semua ini berlaku?..dan setiap kali itulah jugak aku kecewa, hampa!!

Kisah hidupku bermula di sebuah pub terkenal di ibu kota . Aku ditempatkan di suatu tempat yg sempit bersama 19 yg lain. Taukey Leong..yaaaa. .aku masih ingat nama itu..dialah yg memiliki kami..

Suatu malam datang seorang lelaki bernama Joe, Aku tak pasti apa yg dibincangkan oleh Joe dgn Taukey Leong..apa yg aku ingat..setelah itu Joe menghampiri dan membawa aku pergi... aku resah meninggalkan kawan-kawan yang lain. Mereka hanya mampu melemparkan pandangan sayu penuh simpati padaku dan jugak pada diri mereka sendiri..kerna mereka sedar, mereka juga bakal menerima nasib yang sama.

Joe membawa aku berjalan-jalan menyusuri kaki lima ibu kota dengan riang..sungguh indah pemandangan bandaraya ini..alangkah bahagianya jika aku dapat menikmati malam-malam begini tanpa kongkongan.. tanpa perlu menjadi hamba kepada sesiapa.. Tiba-tiba Joe berhenti..melabuhka n punggung sambil tersenyum, menyeringai seolah-oleh ada sesuatu yg sedang mengeletek nafsunya..perlahan- lahan Joe menyentuh tubuhku..dilurut- lurutnya berkali-kali. .aku rimas diperlakukan sebegini, namun apakan daya..sebagai makhluk yg lemah aku hanya mampu membiarkan tangan sasa itu menguliti sekujur tubuhku. Joe semakin rakus..aku dikucupnya berkali-kali. .terasa sekujur tubuhku membahang... uhhh!! TIDAK!!!! Raungan itu hanya mampu berkumandang di benakku..tubuhku semakin longlai dikerjakan Joe. Sampainya hatimu Joe..engkau manusia berhati binatang!!!syaitan! !! bertopengkan manusia..

Joe menghela nafas panjang..bibirnya dijauhkan dari tubuh monggelku..apakah dia sudah sedar akan perbuatannya? ?apakah dia kini menyesal?..Syukurla h jika begitu..masih ada rupanya secebis perasaan simpati dalam hati yg tadinya bagai ditunggang iblis.. Suasana sepi seketika..Joe senyap tanpa sebarang bicara..entah berapa kali jam di tangan direnunginya. .. Sayup? kedengaran beberapa suara..seakan menghapiri kami..Joe kelihatan begitu gembira menyambut kehadiran beberapa orang lelaki itu..Seorang darinya merenung tajam kearah tubuh bugarku ini..aku resah dengan renungan itu..renungan yg dipenuhi nafsu serakah..

Joe memperkenalkan aku pada nya..Roy, begitu jugak dengan yg lain-lain... Jack, Poie dan si gemuk itu..Agi. Roy membisikkan sesuatu pada Joe..dah tanpa ku sedar aku kini berada dalam genggaman Roy . Perkara terkutuk tadi dilakukan lagi, dari tangan ke tangan aku berpindah, aku dikucup..diisap. .diramas sepuas-puasnya Aduhh!!! aku tak mampu lagi menahannya.. seluruh tubuhku bagaikan hancur menjadi abu. Tubuhku dikecap mereka sepuas hati..dan akhirnya, setelah mereka puas memperlakukan diriku, aku dihumbankan di tepi longkang. Habis madu sepah dibuang!!! maruah hidupku hancur..aku diperlakukan lebih hina daripada seekor anjing..Kenapa manusia begitu kejam?..tidakkah mereka sedar..aku juga punya harga diri??? syaitan-syaitan itu tak mungkin akan mengerti..Kini. .tinggallah aku sendirian..menangis ..merintih mengenangkan nasib hidupku.

Ya..inilah nasib hidupku!!!!! !!!!!




Yang Benar,
SEPUNTUNG ROKOK

Rokok lah .... abih korang pikir apa huh? :)
Kusyuk nampak membaca..... .hehehheh,

raezar said...

cerite awal mcm besh... last2 kenatipu je aku.. mase potong tu ade jumpe gajah x kat citu... hehehe... larii....

kobin said...

em igtkan abglang tanam pe lah tadi, subur2 blake..

rupenye lalang hehee..